Intervju med Hen

Efter senaste veckornas debatter tänkte jag passa på att intervjua Hen själv för att se vad hen har att säga. Jag mötte henom i hens hemliga tillflyktslägenhet i Schweiz.

Du har fått väldigt mycket uppmärksamhet på senaste tiden, kändes det lite som att du behövde fly från allt?
Hen: Ja, det har varit väldigt hektiskt! Alla har något att säga om mig helt plötsligt. Jag har fått mängder av hot men också mycket beröm och stöd – från främlingar!

Känns det inte lite kul då – att du äntligen får ditt genomslag?
Hen: Det känns både kul och ledsamt. Kul för att folk vet vem jag är nu, men tråkigt för att många säger dumma saker om mig. Jag har alltid försökt vara alla till lags och hjälpa folk oavsett kön, men nu kallar folk mig för allt möjligt: fånig, sexistisk, onödig, fascistisk…. Jag vet inte riktigt vad jag har gjort. Jag vill bara finnas till och umgås med mina vänner och främst hjälpa till. Jag vet att det finns folk som inte trivs med Hon och Han men de trivs väldigt bra med mig – för jag kan leka alla lekar och jag dömer inte personer. Jag låter dem vara som de vill. Och de som gillar att leka med Hon och Han kan leka med mig också. Vi kan leka allihop. Jag är som sagt chockad över att folk tror att jag vill bestämma över dem eller styra universum eller något!

Berätta lite om din uppväxt
Hen: Haha, okej. Från början. Rolf Dunås tog mig till Sverige 1966 och gav mig kärlek. Min barndom var ganska lågmäld och trygg men jag fick inte komma ut mycket. 1994 blev jag ändå upptäckt av en talangscout, Hans Karlgren, och jag hamnade i tidningen. Jag fick en massa vänner och vi levde lyckliga i vårt könsneutrala himmelrike men så började det spridas rykten om mig och jag var på TV och så helt plötsligt pratar alla om mig. Och jag ba’ WOOOT?! Först tyckte jag att det var coolt men sen såg jag hur publiciteten var totalt missriktad och folk trodde att jag ville dem illa. Folk är livrädda för mig! Ja, det är helt stört. Liksom, jag! – ett litet ord.

Men du står ju också för något mycket större…
Hen: Ja, jag står för utveckling, öppenhet, jämställdhet, valfrihet, neutralitet….shit! Jag är ju som Schweiz! I Schweiz har man hela tre språk att välja mellan. I Sverige vill vissa inte ens ha tre pronomen i tredje person singular att välja mellan.

Maud Olofsson säger att du riskerar att gör barn otrygga, kan du förstå vad hon menar med det?
Hen: Sade hon verkligen det?! Nej jag förstår inte hur jag skulle göra barn otrygga. Jag vill säga åt dem att de är fria att göra hur de vill, oavsett hur de är födda eller ser ut nakna. Det är väl att vilja göra dem trygga? Trygga i sig själva…

Hon säger att, genom att inte ge tillräckligt tydliga regler till barn, kan man göra dem förvirrade och otrygga…
Hen: Jaha, men jag står inte för att sätta regler runt kön. Jag tycker att det är rent nonsens. Visst är världen könsfixerad men vi behöver inte lära barnen att anpassa sig till den skiten. Ursäkta uttrycket!

Men om nu det finns folk som föredrar att umgås med bara Hon och Han, kan inte de få göra det?
Hen: Jo, absolut. Men det finns folk som förbjuder sina barn och vänner att umgås med mig – det tycker jag är fånigt. Jag har aldrig gjort en fluga förnär. Det känns bara som ren trots och fördomar!

Vad skulle du vilja säga till de personer som varit dumma mot dig?
Hen: Jag skulle vilja säga att jag förlåter dem och att de är välkomna att hänga med mig när som helst.

Snabbfakta Hen
Kön
: Inget
Födelseår: 1966
Nationalitet: Svensk (men är adopterad från Finland)
Ordklass: pronomen
Familj: bor med sina hyponymer Hon och Han

 

Text: Shämoy Beuvelain

One thought on “Intervju med Hen

Kommentera

