# Man föds till antingen man eller kvinna – varför då ”hen”?!

–       1. Nej, alla föds inte till antingen man eller kvinna. Det finns många former av intersexualism. Läs på om det.

–       2. Vad man än är född till för biologiskt kön så har det inte alltid med att göra hur man uppfattar sig. Vissa är transsexuella och uppfattar sig som ”det andra könet”, men sen finns det de som ser sig som mellan könen eller att de inte tillhör något av könen (Intergender/genderqueer). Detta är historiskt sett inte något ovanligt – läs på om tredje könet.

–       3. Det man föds till ska inte styra hur andra behandlar en. Ska man behandlas olika för att man föds med en viss hudfärg eller ögonfärg? Nej! Samma sak bör gälla med kön men alla fattar tyvärr inte att sexism och rasism är samma sak. Det finns ingen anledning att använda olika pronomen för personer med olika könsorgan precis lika lite som att det finns anledning att ha ett pronomen för varje ögonfärg.

–       4. Sen har ju hen den smarta funktionen att inkludera – både ciskönade och transsexuella – män och kvinnor utan att behöva säga ”hon/han”.

6 thoughts on “# Man föds till antingen man eller kvinna – varför då ”hen”?!

  1. Jag vet inte riktigt vad du vill visa med detta? Att om jag känner mig 3 meter lång och gudomlig så ska jag kallas gud? Jag har rätt att bestämma hur andra ska se på mig och de ska omedelbart följa mitt beslut?

    • Nej, det är inte vad jag vill visa. Men om det nu verkligen är viktigt för dig att kallas gud så tror jag att de som har dig som vän visar respekt nog att följa din önskan. Annars är de väl inte dina vänner?

      Ingen kan bestämma hur andra ska se på en – det kan man inte kontrollera – och man kan inte heller kontrollera att de verkligen behandlar en med respekt. Men att uppfinna ett ord som de kan använda för att visa respekt är inte att TVINGA dem att använda det. Men de är jävligt oförskämda om de VÄGRAR att använda det.

      Om du tycker att personer som ser sig själva som könlösa/tredje könet är fåniga så kan du väl förstå att de inte vill vara din vän? Ingen vill väl ha en vän som ser en som fånig.

  2. Uh, varför specificerar du ciskönade i punkt fyra? Alla av binärt kön inkluderas under hon/han, även transpersoner. Det här får det låta som att det är fel att säga ”hon” om transkvinnor och ”han” om transmän…

    Mindre viktigt så är väl även termen ”motsatta könet” lite problematisk…

    Detta är vänligt menad kritik, by the way.

    • Jag förstår din kritik, absolut. Jag ska ändra det. Ang. ciskönade tänkte jag, eftersom jag nämnt transsexuella tidigare, att inkludera att även ciskönade hade användning för ordet.
      Och när det gäller ”motsatt kön” så vet jag att det låter fel men min text är typ riktad till okunniga cispersoner som inte vet att det finns något annat än cispersoner. Men jag kan absolut ändra det. Tack för din kritik!

    • Varför skulle hen inte det? Oavsett om man pratar om en hypotetisk sexualbrottsling eller en faktisk sådan så känns det mer praktiskt. I det första fallet för att det är en fördom att ALLA sexualbrottslingar tillhör samma kön. I det andra fallet för att om man nu väljer att inte publicera namn så finns det egentligen ingen större anledning att publicera könet. Visst, skriver man i en artikel att ”en 39-årig kvinna sitter anhållen, misstänkt för våldtäkt” så finns det ingen större anledning att i den artikeln undvika pronomet ”hon”. Säger man däremot bara att ”en 39-åring” blivit anhållen så kan man lika gärna använda ”hen”.

Kommentera

