# [någon beter sig könskonträrt] Är det ”en HEN?”

–       Ännu en gång måste jag betona: Hen är ett pronomen, inte ett substantiv. Man bör således inte säga ”en hen”. Person eller människa är den mer korrekta substantivformen ni är ute efter. ”En hen” är lika nedlåtande som ”en han” eller ”en hon” om det används i fel mening*. Nedlåtande ord är inget som vi vill ha i ordböckerna. Och använder du ord i nedlåtande syfte så förtjänar du ingen respekt tillbaka. För diskussionen på en seriös nivå så kanske någon lyssnar på vad du har att säga.

* I vissa fall kan man säga ”det är ‘en han'”, men det är oftast i meningar där man pratat om pronomet tidigare, typ:

– Min läkare tyckte att jag skulle sänka min medicindos.
– Varför tyckte hon det?
– Det är en ”han – jo, för att han såg att mina blodvärden hade sjunkit sedan….

5 thoughts on “# [någon beter sig könskonträrt] Är det ”en HEN?”

  1. Jag skulle nog vilja påpeka ett sakfel här – för visst ska det väl stå ”en hon”, om det ska vara mot ”en han” respektive hen?

    • Okej, mitt argument kanske är språkligt fel (jag ska skriva om), men det är fortfarande felanvändning av ”hen” att använda det som ett substantiv när det är ett pronomen. Mer korrekt hade varit ”är det en könsneutral person? Är det en könlös person?” Personen som använder frasen ”är det en hen?” är förstås ute efter att förlöjliga debatten och därför är det svårt att föreslå vad hen egentligen ska skriva.

      Men om vi tänker såhär: ”är det en hon?” så är det ju mindre korrekt än ”är det en kvinna?”

  2. Fick kommentaren att ”man kan ju lika gärna säga ‘Varför tyckte läkaren det?’, istället för ‘Varför tyckte hen det?'”. Motargument(?), tack!

    • Om personen spontant säger ”Varför tyckte läkaren det?” så är det helt korrekt. Men det kan bli lite hackigt om personen tänker fortsätta byta ut varenda hon/han/hen mot ”läkaren”. Men personen har helt enkelt rätt att säga som personen själv vill.

Kommentera

