# Jag har en kuk och jag är stolt över den – ska inte jag få vara det?

–     1: Du kommer fortfarande få ha kvar din kuk efter att ordet hen börjar användas. Ett ord påverkar inte din fysik alls.

–     2: Orden hon och han kommer fortfarande att finnas kvar. Om du vill bli kallad för han kanske du får respektera någon som vill bli kallad hen.

–     3: Bara för att du är stolt över ditt könsorgan eller din könsidentitet så behöver du väl lika lite ett pronomen för det som att du behöver ett pronomen som säger vilket intresse du har eller vilken sexualitet du har.

–     4: Du är alltså så stolt över ditt könsorgan att du vill separeras från alla som har ett annat könsorgan (som du skulle skämmas över att ha, eller?) och detta språkligt på ett sätt som tvingar alla andra att tillhöra antingen det ena eller andra (och man får inte ens välja grupp)? Alla identifierar sig inte 100% med sitt könsorgan. Vissa ser sig som könlösa eller ett tredje/fjärde/femte kön (Intergender/genderqueer). Det finns dessutom intersexuella.

 

One thought on “# Jag har en kuk och jag är stolt över den – ska inte jag få vara det?

  1. Ping: # Vad är det för fel på att vara pojke eller flicka, man eller kvinna? | Hen – det provocerande pronomet

Kommentera

