Länksamling 5

  • Linneas språkblogg: Den välgörande vaginabäraren från Hägersten
    ”Själv har jag en vagina. Ursäkta, det kanske blev lite väl privat. Vi behöver inte gå närmare in på detaljer, jag vill bara tydliggöra att det är det jag har där nere. ”
  • Kulturbloggen tar upp nästan alla argumentklyschor och jag bemöter dem i kommentarsfältet. (OBS!: inlägget är trots allt vettigt som helhet).
  • LT tycker, liksom många tidningar, att folk ska rösta om ”hen” behövs i språket. Detta är som att fråga Star Wars-fans om den nya Star Trek-filmen ska släppas på bio! Eller att fråga män, anno 1910, om kvinnor ska få rösträtt. Eller fråga hela svenska folket om en viss frimärkssamlarterm behövs i svenska språket. Eller fråga hela svenska folket om det är okej att kronprinsessan döps till Estelle. Ibland spelar majoritetens åsikt faktiskt ingen som helst roll! Internetpolls, alltså… Folk tycker utan att veta något om saken i fråga. De blir emotionellt engagerade utan att ha argument.
  • Tydligen går ”hen” att lägga i Wordfeud nu (oavsett ursprungliga betydelse), trots att jag har hört många som vägrar erkänna ordet innan det går att lägga där (jag vet mängder av andra ord som inte går att lägga i wordfeud – bl.a. dinkel och mungo).

Kommentera

